Matförsäljning på nätet

Att handla mat på nätet blir allt populärare, och statistik från Svensk Digital Handels D-food Index visar att matförsäljningen via internet var 35% större under sista kvartalet av 2015 än under sista kvartalet av 2014.

handla mat onlineDetta gör det till en intressant bransch att ge sig in i för den som vill tjäna pengar på nätet, men man bör samtidigt vara införstådd med att försäljning av livsmedel innebär att det finns en hel del lagar och regler man måste se till att känna till och följa.

Rent logistiskt varierar svårighetsgraden rejält beroende på vad det är du vill sälja. Att försöka sig på att leverera färskt kött med obruten kylkedja direkt hem till konsumenten kräver helt andra lösningar än att sälja vakuumförpackat kaffe eller hemkokta karameller som kan skickas med vanlig postgång.

Jämfört med många andra branscher har det tagit tid för livsmedelshandeln att verkligen slå igenom online, och fortfarande är det absolut vanligast att svenska hushåll köper en majoritet av sin mat genom att besöka en fysisk butik. Att handla mat online är en trend på uppåtgående som vi förmodligen bara har sett starten av än så länge. Här finns en stor tillväxtpotential och marknaden kännetecknas i dagsläget av innovation och experimentlusta.

Att sälja mat online handlar inte bara om att erbjuda kunderna samla gamla mat som vanligt fast online, utan också om att små och nytänkande producenter kan nå ut direkt till konsumenterna utan mellanled. Vill du plocka hjortron och koka din egen sylt? Vill du börja importera kaffebönor direkt från Colombia och rosta själv så att det blir exakt som dina kunder vill ha det? Kan du skapa en unik frukostmüsli som får folk att längta efter att väckarklockan ska ringa?

Förr i tiden var man i princip var tvungen att sälja in sina produkter till livsmedelskedjor för att komma någon vart, men nu ser vi hur allt fler småskaliga producenter skippar den mellanhanden och istället marknadsför sig direkt till potentiella köpare. Internet har inte bara gjort det enkelt att beställa livsmedel online, utan har också vänt upp och ned på den klassiska marknadsföringsbranschen. Att få din produkt hyllad och delad av personer på Facebook, Instagram, i poddar, och så vidare kan generera betydligt mer beställningar än vad en svindyr annons i dags- eller veckopressen skulle ha gjort.

Lösplock eller färdigpackat?

mat onlineMatförsäljning på nätet kan grovt delas in i två kategorier: lösplock och färdigpackade produkter.

Färdigpackat

Bland de färdigpackade produkterna hittar vi till exempel de populära matkassarna som planerar veckans middagar åt dig och ser till att du får både recept och råvaror hemkörda. I den här nischen hittar vi företag som Middagsfrid, Linas Matkasse och City Gross. Ett annat populärt inslag i den här kategorin är de boxar med olika tema som går att prenumerera på, till exempel boxar med charkuterier eller lyxiga ostar som anländer lagom till helgen för den som vill få lite guldkant på tillvaron.

Lösplock

Den andra kategorin, lösplock, innebär att kunden själv väljer ut exakt vad som ska beställas. Logga in, klicka dig omkring på sajten och beställ exakt de varor du vill ha. Givetvis ingår inte bara mat, utan även städprodukter, hygienprodukter, och så vidare, precis som i ett vanligt snabbköp. I den här branschen har bland annat ICA och Mathem slagit igenom stort.

Amazon och Ebay är två viktiga aktörer på den internationella lösplocksmarknaden, särskilt vad gäller specialprodukter som inte går att få tag på i det vanliga livsmedelsbutikerna i Sverige. Hos Amazon kan du enkelt klicka hem ditt favoritgodis från USA, den där fantastiska teblandningen du testade i London och torkade syrsor med baconsmak (jo, det är sant). Har du en produkt att sälja kan det vara idé att lista den hos en stor samlingssajt som Amazon eller eBay, men det är förstås inte gratis att använda sig av deras tjänster.

Lösplock är helt klart på frammarsch i Sverige och enligt Svensk Digital Handel var den här nischen 46% större år 2014 än år 2013. Det kan jämföras med ett färdigpackade middagslösningar ”bara” ökade med 25% under samma period.